Släkt forskning

Trodde aldrig det kunde vara så roligt, och anledningen till att jag började är ju inte den roligaste. Historien bakom detta är min mormor och mammas bröstcancer. Jag fick en remiss skickad till ärftlighetsmottagningen för att kolla upp risken för mig. Då gjordes det ett släkt träd på min familj.
Svaren jag fick på mammas sida var att risken för mig att få bröstcancer var 18,8% och en vanlig svensson har visst 10 % risk, lite ökning men inte oro väckande.
Det hon var lite mera intresserad var ju att min farmor som fick äggstockscancer och gick bort väldigt ung. Så hon(läkaren) ville, eller om jag var intresserad av att få mina siffror på den sida, att jag skulle kolla upp min farmors mamma. Så det är där jag håller på nu, och som jag sa, väldigt intressant. Man får så otroligt många namn på köpet som man eventuellt kan döpa en liten knodd till oxå :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback